neděle 6. října 2013

Rendez-vůz

Pražské metro se chystá nabízet nové služby: v dohledné době se prý budete moci nechat nejen svézt, ale i svést. Jeden vůz metra má totiž být vyhrazen pouze pro ty, kteří hledají seznámení. Prostě nastoupíte se svazkem okrasné flory a třeba budete mít štěstí, že potkáte anděla, který vás nepošle do háje. Zní to jako pohádka. Slyšte však slova metroskeptikova, který má o úspěchu tohoto projektu vážné pochyby.

1. Seznamovací vagon bude využívat málo lidí. Svět se dělí na dva typy lidí: ti, kteří někoho mají, a ti, kteří nikoho nemají. Pokud patříte do první skupiny, můžete si pogratulovat: na světě existuje někdo, kdo si myslí, že nejste úplně nejhorší. Pokud však nikoho nemáte, vyvstává otázka proč tomu tak je. Jelikož nemáte na čele napsáno, že jste právě dal kopačky Miss Sluneční Soustava 2012, existují pochybnosti, zda ve vaší nezadanosti není nějaký háček. Tyto pochybnosti pouze zvýšíte tím, když nastoupíte do seznamovacího vagónu. Potenciálním zájemcům totiž vysíláte následující signál: "už jsem zkusil všechno, tak alespoň ten vagón." Čím více dáváte najevo, že někoho hledáte, tím horší signál vysíláte.

2. Naprostá většina pasažérů budou muži. Podle psychologů (i podle chlapů u nás v hospodě) jsou ženy nerady iniciátorkami seznámení. Jeden výzkum ukázal, že drtivá vězšina (93 %) žen je raději pozvána na rande, než aby sama zvala. U mužů je to naopak: 83 % raději zve. Ať jsou pro to důvody jakékoli, žena cestující seznamovacím vagonem dává v sázku svoji reputaci více, než muž, proto si dvakrát rozmyslí, jestli nastoupí.
 
3. Nejvíce lidí bude hledat seznámení ve špičce. Lidé neradi dávají najevo, že se chtějí seznámit, a tak si hledají k seznámení záminky. Např. on-line seznamování funguje často nejlépe mimo oficiální seznamky: na stránkách, kde se sdílí hudba, hrají hry nebo vyplňují různé testy. Je to proto, že na těchto stránkách může každý předstírat, že nehledá partnera na sdílení cesty životem, nýbrž pouze na sdílení cesty k živým death metalovým nahrávkám. Co tedy uděláte, když se chcete seznámit v metru? Půjdete do seznamovacího vozu "nedobrovolně". Toho docílíte nejlépe tehdy, půjdete-li "na lov" ve špičce. ("Já se rozhodně nechci s nikým seznamovat. Jsem tu jen proto, že v ostatních vagonech je plno.") Výsledek bude ten, že počet cestujících se ve špičce ještě zvýší (pokud ovšem nebudou seznamovací vagony jezdit pouze mimo špičku).

4. Seznamovací vagon bude lákadlem pro podvodníky a skvělým místem pro provozování prostituce. Ti, kteří přeci jen zavítají do seznamovacího vagonu, jsou zřejmě v průměru méně šťastnější  (koneckonců, hledají partnera v metru), než cestující v ostatních vagonech (možná budou i nadprůměrně naivní). Jejich situaci mohou snadno využít různí podvodníci. Pro podvodníky pravděpodobně není obvykle úplně zcela snadné najít si vhodnou oběť. Seznamovací vagon jim umožní koncentrovat potenciální kandidáty pěkně na jednom místě. Počkají si na vás za skalkou nebo pod můstkem a zbytek se bojím domyslet. Vagón je též pochopitelně ideálním místem pro provozování prostituce. Užuž se vám zdá, že jste našel ženu svých snů, když v tom zjistíte, že to dnes máte za litr.

To, že se seznamovací vagon ovládne především prostituce, bych viděl jako nejpravděpodobnější scénář. Není zcela vyloučeno, že s takovým scénářem počítá i sám dopravní podnik: prý se uvažuje o tom, že na seznamovací vagon budou lákat turisty. Vítejte v České republice - první zemí se státem organizovanou prostitucí na světe!

7 komentářů:

  1. Názor vypadá rozumně, i když podle mě hodně mimo realitu a lidskou psychologii.
    Ale takový letmý názor je to dobrý!

    Záleží jak se celý ten projekt nalakuje. Stačí dobré PR a nechat tomu měsíc, a ono to půjde.
    První dobrý krok PR je, že ze "sváděcího" vagónu udělali "povídací" vagón.

    Za víc než 10 let se mi jednou jedinkrát stalo, že jsem oslovil holku v metru a povídal jsem si s ní. Ale musel jsem jí předtím šlápnout na nohu, aby to nebylo DIVNÝ, že se s ní bavím. Prostě úzus - v metru se s nikým nebav.

    V USA--pomiňme jiné věci--je přirozené, že cizí lidé se spolu baví ve vlaku (metra tam moc nejsou, oni jezdí autama všude; NYC metro je extrém, tam se nikdo raději ani nedívá na ostatní). Když jsem tam byl udivovalo mě, že se spolu zná tolik lidí navzájem. Ale jak jsem zjistil později, nezná. Prostě se mezi sebou baví cizí lidé. A je to super. To je tady úplně nepředstavitelné. Tenhle metro vůz by tomu mohl trochu pomoct.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu, že povídat si s cizími lidmi je někdy fajn, takže nejde mi ani tak o samotný záměr (i když by se někdo mohl např. ptát, co je dopravnímu podniku do toho, jestli se lidé baví či ne), ale spíše o prostředky. Nevěřím, že lze změnit ustálenou konvenci "shora" vytvořením "povídacího" vagónu. Samozřejmě se mohu plést.

      Vymazat
  2. K bodům.

    1) Když se chci s někým "seznámit" ve smyslu, že hledám vztah. Nebudu se "seznamovat" se zadaným/zadanou. Proč bych to dělala?

    "Pokud patříte do první skupiny, můžete si pogratulovat: na světě existuje někdo, kdo si myslí, že nejste úplně nejhorší." - jestli tohle myslíš vážně, je mi tě trochu líto z více důvodů. Hlavní je ten, že měřítko své hodnoty projikuješ do osoby, která "to s tebou vydrží". A i celý ten bod 1 na mě působí tak, že popisuješ SVOJE problémy a pohled na singlovost.

    Spousta skvělých holek je single, protože nemá čas na partnera, nebo ho ani nechce - protože neměla čas najít Kvalitního Muže, vyskytují se vzácně - zvolily si kariéru před vztahem. Trochu jim to vadí, ale ne tak moc, aby aktivně hledaly seznamky nebo dating eventy. Ale není to z tvého hloupého důvodu. Máš to totiž NAOPAK.

    Když někdo někoho nemá, nevyvstává otázka "čím to je, že je single". U většiny lidí fakt ne obecně, ale pro konkrétní případy: "Hmm, tenhle, tak to je mi jasné proč nikoho nemá."


    Chtěla jsem odpovědět i na další body, ale už mě to nebaví.
    Přeji ti hodně štěstí.
    M

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za komentář. Neříkám, že by se měli seznamovat zadaní lidé, říkám, že zadaní lidé jsou "přitažlivější", protože svojí zadaností signalizují to, že mají nějaké dobré charakteristiky.

      Snažil jsem se zjednodušeně popsat to, čemu se říká v ekonomii problém "asymetrické informace" a "signalizace", ale asi se mi to moc nepovedlo. Vůbec nepochobyju, že spousta skvělých holek (a kluků) je single (každý někdy byl single). Jde o to, že procento "nežádoucích" partnerů by mělo být vyšší mezi nezadanými než mezi zadanými.

      Vymazat
    2. :DDD Docela by me zajimalo, jestli jsi zadany nebo nezadany... Odpovedelo by to na radu mych otazek...
      Podle meho nazoru se preci kvalita cloveka neodviji od toho, zda je ci neni zadany... Navic se domnivam, ze pokud do toho vagonu nastoupi zadany clovek se zajmem se seznamit, rozhodne to o zadne kvalite nevypovida :). Nekdy je lepsi zapomenout na grafy a spis se zamerit na to, co rika srdce...

      Mej seeeeeee :)

      Jana

      Vymazat
    3. Ahoj Jano, to, co rika srdce, clovek vetsinou zjisti zase jenom z grafu (EKG):)

      Jinak ja netvrdim, ze se kvalita cloveka odviji od toho, zda je ci neni zadany. Ja jen tvrdim, ze mezi zadanymi bude pravdepodobne vetsi procento "nekvalitnich" nez mezi zadanymi, ale mozna se pletu:)

      Vymazat
    4. :) ja Ti rozumim, co chces rict... v podstate s Tebou souhlasim... jde jen o formulace a podani. Mej se faJn.

      Vymazat