Nejlepší českou
ekonomickou písní (pro neekonomy dodávám, že to je kompliment) je píseň „Maluj
zase obrázky“ (pro připomenutí např. zde). Její autor, Pavel Žák, v ní
ústy Hany Zagorové nezapomenutelným způsobem popisuje, jak lidé reagují na
změny relativních cen (tj. to, co ekonomové nazývají „substituční efekt“).
Píseň pojednává o
dvou různých obdobích v životě jednoho manželského páru (ekonomové tento
způsob analýzy nazývají „komparativní statikou“): nejprve je vyobrazena situace
tohoto páru v samotných jeho počátcích a následně je konfrontována se
situací téhož páru po mnoha letech společného soužití. Mladý pár nejprve
disponuje nízkým příjmem, o čemž mimo jiné svědčí nedostatek nádobí („dva
hrníčky, čtyři talíře“), skromně vybavená knihovna („čtyři knížky pohádek“, „prázdné
přihrádky”), nutnost jezdit MHD („žádné auto v garáži“), a konečně též i
to, že ona nemůže obměňovat botník dostatečně často („nosila jsem střevíčky
sedm krásných let“). Je tedy pochopitelné, že jednak tito lidé dávají přednost
volnému času před prací (čas je pro ně relativně levný neboť jejich hodinová
mzda je nízká) a zároveň se ve volném čase věnují činnostem, které jsou náročné
časově a nikoli finančně („chodili jsme do Šárky, kupovali polárky“).
Ve druhém
popisovaném období je jejich příjem podle všeho o poznání vyšší („bylo více
halířků“). Zvýšila se tak cena jejich času, což vedlo jednak k tomu, že on
začal nahrazovat volný čas prací („já jsem chtěla kolíbat, tys chtěl dobýt svět“,
„v noci dlouhé čekání na něžnost a vyznání“) a jednak k poklesu časově
náročné spotřeby („méně milování“) a k nárůstu spotřeby finančně náročné:
mají vlastní automobil převyšující její estetická kritéria („krásné auto v garáži“),
lepší bydlení včetně vybavení („přepychový byt“, „lůžko v bílém ampíru“),
dražší dovolené („dovolené na pláži“) i kvalitnější ošacení a stravu („všechny
šaty na míru“, „dobře jíst a pít“).
Pointa celé písně
spočívá v tom, že ona není spokojena s výslednou substitucí časově
náročných aktivit aktivitami finančně náročnými. Jelikož v textu nenalezneme
odpověď na otázku proč tomu tak je, lze o tom pouze spekulovat. Jedno
z možných vysvětlení je, že její příjem je v nové situaci výrazně
nižší než jeho a tudíž je její čas, měřeno velikostí obětované mzdy, levnější.
Dala by tedy na rozdíl od něj přednost časově náročnější spotřebě, ale jelikož
ho k této spotřebě též potřebuje jako jeden z důležitých vstupů, je
omezena množstvím jeho volného času. Pokud je
toto vysvětlení správné, pak z něj vyplývá, že pokud by ona hypoteticky měla
vyšší příjem než on, potom by to pravděpodobně byl on, kdo by „dělal Zagorku“.
A píseň „Maluj zase obrázky“ bychom znali (s příslušnými textovými změnami) v podání
třeba Karla Gotta.
Pěkné. Jsem už trochu mimo obor, takže naivní otázka: jak je to s klesajícím mezním užitkem zvyšujícího se jeho platu?
OdpovědětVymazatPokud bude mezní užitek kladný, tak bude pořád tendence více pracovat na úkor volného času. Proti tomuto "substitučnímu efektu" ale zároveň působí i "důchodový efekt" (stejnou částku vydělám za menší čas). Záleží, který efekt převáží: ve výsledku je tedy možné, že při vyššímu příjmu bude pracovat méně.
VymazatTohle prostě nemá chybu!! :)
OdpovědětVymazatgeniální rozbor :-)
OdpovědětVymazatsuper:)
OdpovědětVymazatSuper, super, super :-) Jako ekonom jásám :D
OdpovědětVymazatDiky;)
VymazatCirej marxismus. Nez takovej suchopar, to radeji malovat ty obrazky.
OdpovědětVymazatV čem přesně spočívá ten marxismus?
Vymazatv materialisticky redukci na zakladnu a nadstavbu. zvlast ta zaverecna interpretace - "Dala by tedy na rozdíl od něj přednost časově náročnější spotřebě..." jasny, vsechno se da redukovat na maximalizaci uzitku atp.
VymazatTo, že lidé reagují na změny cen, snad netvrdil jen Marx, ale prakticky každý ekonom. Neznamená to nutně redukci "na základnu a nadstavbu".
Vymazatto, že život lze interpretovat jako svýho druhu "cenu", ovšem redukce na základnu a nadstavbu je.
OdpovědětVymazatInterpretuje někdo život jako "cenu"?
VymazatText písně se dá interpretovat různě... Třeba jako skrytá režimní oslava našeho soc. života kde sice nemáme ty auta v garáži a střevíčky, ale jsme šťastnější.
OdpovědětVymazatVe skutečnosti ovšem prostě zpívá o lásce... A kdejakej režimní ideolog zprava nebo z leva na to může naroubovat ideologii která zrovna frčí...