úterý 6. května 2014

Co stojí za popularitou?

Petr Houdek ve svém zajímavém článku popisuje, jak "úspěch plodí úspěch", protože lidé jsou nedokonale informovaní:

"Při mnoha rozhodnutích často neexistují užitečné informace či je v dané chvíli jednoduše nemáme. Z jednání ostatních však můžeme odhadnout, že se pro určitou volbu rozhodli, protože informace měli – a jelikož obvykle chceme něco podobného, následovat ostatní může být účelné. Nikdo nevkročí do neznámé restaurace, je-li prázdná ("kdyby byla dobrá, už by tam někdo seděl"); naopak všichni usilují o lístky na představení, které je na měsíce vyprodáno ("herci musí být excelentní")."

Dodal bych, že úspěch může plodit úspěch i z jiného důvodu (a to i tehdy, když lidé mají dokonalé informace): prostě proto, že lidé mají vyšší užitek z toho, že spotřebovávají totéž co ostatní. Pokud máte rádi Dostojevského, zatímco ostatní čtou Pikettyho, budete si při konverzacích u oběda připadat poněkud osamělí. Možná si tedy přeci jen ten "Kapitál" prolistujete, a to i přesto, že dobře víte, co čekat.


2 komentáře:

  1. a to jsem myslel ze aspon tady bude piketty free zone..
    jsouť i lide, co si ho just neprectou prave proto, ze je vsude, i na jinak rozumnych blozich.
    (analyza sedi, nesedi znamenko)

    OdpovědětVymazat