pondělí 20. ledna 2014

Česká spojka

Otce-zakladatele teorie her, Oskara Morgensterna a Johna von Neumanna, dal dohromady Čech. Eduard Čech. Sám Morgenstern k tomu píše:

"...poté co se shromáždění rozešlo [po Morgensternově přednášce na Kolokviu Karla Mengera], přišel za mnou matematik jménem Eduard Čech a sdělil mi, že otázky, které jsem vznesl, jsou totožné s těmi, kterými se zabývá John von Neumann v článku o teorii her publikovaném v roce 1928, tedy ve stejném roce, kdy jsem publikoval svoji knihu o ekonomických předpovědích. Čech, který byl již tehdy nadějným matematikem, mi nastínil jeho hlavní myšlenky a vřele mi doporučoval, abych toto dílo prostudoval."

Tato příhoda je rovněž zmíněna na Morgensernově stránce na Wiki.

Čech je také dvakrát zmíněn v knize Roberta Leonarda "Von Neumann, Morgenstern, and the Creation of Game Theory" (byť pod zřejmě tureckým pseudonymem Çech).

Více o Čechovi např. zde a zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat