středa 8. ledna 2014

Co má váš muž společného s Canonem?

Řada lidí nakupuje drahé tonery přímo od výrobců svých tiskáren, ačkoli jsou na trhu dostupné tonery za ceny nižší. Důvodem může být to, že se lidé nechtějí připravit o servisní služby, které jsou často vázány na používání výrobcem doporučených dílů. Navíc ne všechny levnější tonery od alternativních výrobců jsou s jejich tiskárnou kompatibilní.

Obecně řečeno, při pokusu nakoupit tonery od jiných firem lidé čelí překážkám, které pro ně výrobci tiskárny vytvořili, aby jim o něco zkomplikovali útěk ke konkurenci. Tato strategie se nazývá "lock-in" a využívá ji řada firma v nejrůznějších odvětvích (lock-in je např. důvodem, proč je jeden software nekompatibilní s jiným, nebo proč náhradní díly na vaše BMW musíte zpravidla koupit zase u BMW).

Lock-in do jisté míry umožňuje firmám nad zákazníky uplatňovat monopolní sílu: účtují jim např. vyšší ceny než by účtovali ve více konkurenčních podmínkách (tj. pokud by náklady na změnu dodavatele byly nižší) a i v jiných ohledech se firmy mohou méně "snažit".

Charakter lock-in může mít nejen vztah mezi firmou a zákazníkem, ale i mezi manželi. Sňatek de facto představuje zvýšení nákladů na změnu "dodavatele" či "dodavatelky": i zde přechodem ke konkurenci (byť dočasným) jedinec může přijít o některé "servisní služby". Někdy mohou být tyto náklady poměrně vysoké: například před rokem 1970 nebylo možné se v Itálii nechat rozvést (Marcello Mastroianni, alias Ferdinando Cefalù, o tom ví své).

Stejně jako firmy uplatňující lock-in, tak i partneři v manželském svazku se díky své monopolní síle nemusí tolik snažit (to konečně ilustruje i známá předmanželská poučka "když ptáčka lapají, pěkně mu zpívají", která obsahuje nevyřčenou implikaci, že až ptáčka lapnou, bude se "ptáček" muset spokojit s reprodukovanou hudbou). Není proto překvapující, že manželství by mohlo vést k tloustnutí (provedený výzkum však není příliš věrohodný, neboť je postaven na dotaznících a není jisté, jestli se za tloustnutím neskrývají jiné faktory, např. věk).

Mezi vztahem firma-zákazník a manžel-manželka je však rozdíl: v prvním případě je lock-in výhodný pro firmu, avšak nikoli pro zákazníka, který by dal přednost nižším nákladům na změnu dodavatele. V druhém případě může být lock-in (i navzdory některým nákladům pro oba partnery, včetně třeba nadváhy) výhodný pro obě strany. Alespoň pokud nejste baron Cefalù.

Žádné komentáře:

Okomentovat