Prvenství
v soutěži „Naser svého fanouška“ za minulý týden získávají funkcionáři
fotbalové Borussie Dortmund. Komise hospodských a internetových kibiců, která
tuto soutěž pořádá, své rozhodnutí zdůvodnila následovně: „Pravidla pro prodej
lístků na zápas Ligy mistrů s Realem Madrid byla nastavena tak, že během
minuty byly lístky rozprodány a na mnoho fanoušků, kteří čekali ve frontě třeba
dvacet čtyři hodin, se nedostalo.“ Kde udělali funkcionáři BVB chybu?
Kdykoliv ekonom
vidí dlouhé fronty, ví, že cena je nastavena příliš nízko: zvýšení ceny by
fronty eliminovalo, neboli došlo by k vyrovnání poptávaného a nabízeného
množství. To, že není stanovena vyšší cena, je o to překvapivější pokud si
uvědomíme, že vyšší cena by znamenala vyšší příjem pro prodejce: prodalo by se
stejné množství lístků (bylo by opět vyprodáno) avšak za výrazně vyšší cenu. Znamená
to, že jsou v Dortmundu hloupí? Vzhledem k tomu, že Borussia nehraje
velký zápas zdaleka poprvé, asi v Dortmundu již nějaké zkušenosti
s prodejem lístků mají, tudíž pravděpodobně vědí, co dělají. Vyvstává tedy
otázka, proč může být někdy racionální stanovovat ceny nižší než tržní.
Ekonomové tento jev pozorovali nejen u lístků na sportovní zápasy, rockové
koncerty či divadelní představení, ale také třeba u některých restaurací či
knih a přišli s řadou alternativních vysvětlení.
Podle jednoho
vysvětlení je nízká cena a dlouhé fronty formou reklamy: jde o to přilákat
zájem veřejnosti a médií. Toto vysvětlení lze však stěží aplikovat na již dosti
medializovaný zápas semifinále Ligy mistrů. Navíc vysoká cena může jako forma
reklamy působit stejně dobře, jako dlouhé fronty („Bylo vyprodáno i navzdory
ceně 300 euro za lístek.“).
Jiné vysvětlení
by mohlo být to, že v Dortmundu chtějí, aby na zápasy chodil určitý typ
lidí: mladí fanoušci, kteří budou aktivně povzbuzovat svůj tým a kteří si třeba
koupí dres svého oblíbeného týmu či další propagační předměty. Nízká cena dokáže
ovlivnit skladbu návštěvníků žádaným způsobem – tím, že vzniknou dlouhé fronty,
ve kterých lidé od určitého věku nebudou ochotni čekat, neboť jejich čas je
dražší a přespávání ve spacáku před stadionem již také není jejich krígl piva.
Toto vysvětlení se však v našem případě také nezdá správné: mohlo by být
platné, pokud by ceny lístků byly nízké dlouhodobě, avšak Borussia, zdá se, obvykle
prodává lístky za tržní cenu. Jde tedy o to vysvětlit, proč nezvyšuje výrazně
cenu u populárních zápasů, u kterých nastává významné jednorázové zvýšení
poptávky.
S vhodným
vysvětlením pro uvedený případ přišli ekonomové Kahneman, Knetsch a Thaler,
podle nichž by zvýšení ceny při jednorázových výkyvech poptávky bylo vnímáno
fanoušky jako nefér a mohlo by vést třeba např. k bojkotu budoucích zápasů
týmu (a tedy ke snížení zisku). To se zdá jako správné vysvětlení, nicméně
fanoušci Borussie se cítí podvedeni i přesto, že cena byla nízká, a to proto,
že lístky by byly během minuty vyprodány. Tento problém by šel vyřešit tak, že
by stanovení nízké ceny bylo doprovázeno kvantitativními limity, např. dva
lístky na člověka (tento způsob nedávno zvolila např. hokejová Plzeň a fanoušci
– až na nějakou tu bitku – se zdáli být celkem spokojeni). Opět je tedy na
místě se ptát, zda jsou v Dortmundu hloupí a tudíž je nenapadlo zavést
kvantitativní omezení a opět je odpověď pravděpodobně negativní: pro majitele
permanentních vstupenek totiž kvantitativní omezení zavedeno bylo, nikoli však již
pro volný prodej.
Je zde ještě
jedno vysvětlení: levné lístky jdou do rukou spekulantů spřízněných s klubem, kteří
je poté prodají za tržní cenu a o zisky se s klubem podělí. Ve srovnání se
situací, kdy by Borussie prodala lístky za tržní cenu rovnou, klub ušetří na
daních a vzhledem k tomu, že tržní cena je přibližně sedmkrát vyšší než
cena oficiální, se nejedná o malé částky. Zároveň si klub nerozlítí fanoušky
kvůli „nefér“ cenám, neboť za spekulanty oni přece nemohou: stačí veřejně oznámit
to, co oznámil šéf Borussie Watzke: „Upřímně mohu říct, že jsme celou situaci
podcenili. Je to naše chyba, už nikdy v budoucnu nic takového nabízet
nebudeme."
Ale třeba jen
skutečně udělali funkcionáři BVB chybu.
Žádné komentáře:
Okomentovat