čtvrtek 25. září 2014

Co má společného HUDY a Michelin?

Outdoorový obchod HUDY nabízí na svých stránkách přehled zajištěných cest v ČR a okolí. Každá cesta je podrobně popsána a zdokumentována, což značí, že náklady na vytvoření tohoto přehledu rozhodně nebyly nulové. Přesto si jej každý může zdarma stáhnout. Proč to firma HUDY dělá?

Odpověď nabízejí Adam Brandenburger a Barry Nalebuff ve své knize Co-opetition (složenina ze slov "cooperation" - spolupráce a "competition" - konkurence). Zdůrazňují, že firmy na trhu si nutně mezi sebou nekonkurují: např. firma vyrábějící párky si přeje, aby byla levná hořčice, protože levná hořčice zvýší poptávku po párcích (párek a hořčice jsou komplementy). Někdy je výhodné, aby firma sama nabízela komplementy ke svým produktům. Tak třeba firma Michelin nabízí kromě pneumatik cestovatelům knižní průvodce, které upozorňují řidiče na zajímavá místa, jež stojí za to navštívit. Řidiči se tak občas zajedou podívat na nějaký ten hrad či jezero, a pneumatiky jdou dobře na odbyt.

Podobně jako Michelin se chová i HUDY: díky jejich průvodci po zajištěných cestách lidé zvýší svoji poptávku po sedácích a helmách, a firmě HUDY vzrostou tržby.

Žádné komentáře:

Okomentovat